The scholastic paradigm of education in the context of historical forms of translating the knowledge: formulation of the problem

Authors

  • Дмитрий Викторович Шмонин Russian Christian Humanitarian Academy

Abstract

The article is devoted to clarification of the concept of the Scholastic (Medieval) educational paradigm. It describes the role of scholasticism in perspective of development of the European system of education. The author analyses the formation of the scholasticism as a philosophy of education in connection with the development of the European system of education. The analysis of content, mechanisms, nature and evolution of scholastic paradigm of education seems to be important as it is an expression of the Christian theological outlook and contains basic cultural values. One of such values providing translation of knowledge and preservation of culture is a school. The school practices show the development of scholasticism as a method of rational thinking and rise of professional philosophy. Scholastic approaches to the knowledge forms a stable system of educational methods and research activities.

Keywords:

Education, Antiquity, Middle Age, Modern Age, Scholastic paradigm of education

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература / References

Шмонин Д. В. Схоластика как философия образования // Вопросы философии. 2011. № 10. С. 145–154.

Шмонин Д. В. От катехумена до магистра: становление христианской парадигмы религиозного образования // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. Серия: Философия. 2012. № 2. Т. 2. С. 96–104.

Бурлака Д. К. Ценностно-культурологическая модель гуманитарного образования как методология духовно-нравственного воспитания личности // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2010. Т. 11. Вып. 3. С. 206–219.

Проект Положения об учреждении Академии наук и художеств // Уставы Академии наук СССР. 1724–1974. М. 1975.

Адо И. Свободные искусства и философия в античной мысли. М. 2002.

Йегер В. Пайдейя. Воспитание античного грека: [в 3 т.]. М.: Греко-латинский кабинет Ю. А. Шичалина 1997. Т. 1. 2001. 594 с.; Т. 2. 1997. 334 c.

Светлов Р. В. Сократ и «спартанский мираж» // Мнемон. Исследования и публикации по истории античного мира. Вып. 10. СПб. 2011. С. 363–375.

Published

2018-12-10

How to Cite

Шмонин, Д. В. (2018). The scholastic paradigm of education in the context of historical forms of translating the knowledge: formulation of the problem. Vestnik of Saint Petersburg University. Philosophy and Conflict Studies, 29(2), 32–37. Retrieved from https://philosophyjournal.spbu.ru/article/view/3209