Haeckel’s «existential project»: scientifi c and aesthetic knowledge

Authors

  • Анна Юрьевна Гусева Russian State Hydrometeorological University, St. Petersburg, Russian Federation;

Abstract

In a situation of active discussion of environmental issues it is relevant to discuss the origins of ecology. Th e importance of this subject for the philosophy can be seen through the formation of environmental ethics and environmental/ecological aesthetics. Research on history of ecological/ environmental aesthetics reveals an existential liaison between scientifi c and aesthetic approaches to understanding of harmony of nature and a deep kinship of existential projects of Goethe, Haeckel, Döblin, which is an attempt to synthesize natural science and humanities-aesthetic views. Th e «Father» of ecology Ernst Haeckel, being a famous biologist, tried to build a monistic philosophy and aesthetics as a conscious continuation of the tradition of Goethe. Haeckel’s positivism — scientifi c knowledge — required existential supplemental knowledge of artistic-aesthetic that expressed in the famous book «Beauty of forms in the nature», which had a signifi cant impact on the aesthetics of modernism. Continuing the tradition of Goethe and Haeckel in the culture of the 20th century Alfred Döblin in his key book, the key book «Mountains Seas and Giants» (Berge Meere und Giganten, 1924; Russian publication 2012), represents the art forecast: ecological and biological dystopia.

Keywords:

existential project, Goethe, Haeckel, Döblin, aesthetics of nature, mystique of nature, aesthetics, history of aesthetics, history of scientific knowledge

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература / References

Haeckel E. Kunstformen der Natur. Lepzig und Wien: Bibliographishes Institut 1904. 396 s.

Геккель Э. Чудеса жизни. Общедоступные этюды по философiи биологiи / пер. с нем. В. Познера. СПб.: Изданiе редакцiи «Наука и жизнь» 1905. 112 с.

Геккель Э. Лекцiи по естествознанiю и философiи. Картины мiра Дарвина и Ламарка. — Изъ исторiи бiологiи XIX столѣтiя. — Монизмъ как связь между религией и наукой. — Проблема человѣка и приматы Линнея / перевелъ Р. Х. Макстысъ; под ред. и съ предисл. д-ра ботаники прив.-доц. А. Г. Ген- келя. СПб.: Изд-во «Вѣстника Знанiя» (В. В. Битнера) 1913. 95 с.

Геккель Э. Мировые загадки. С послесловием: «Исповедь чистого разума» / перевод с полного немецкого издания С. Г. Займовского. М.: Издание Русского Библиографического Института. Бр. А. и И. Гранат и К. 1920. 420 с.

Дёблин А. Убийство одуванчика / перевод и вступление Т. Баскаковой // Иностранная литература. 2011. № 4. C. 255–267. 15

Баскакова Т. А. Маркин А. В. Комментарии // Дёблин А. Горы моря и гиганты. СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха 2011. С. 702–781.

Дёблин А. Горы моря и гиганты. СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха 2011. 792 c.

Дёблин А. Заметки к «Горам морям и гигантам» (1924) // Дёблин А. Горы моря и гиганты. СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха 2011. С. 38–50.

Селье Г. От мечты к открытию. М.: Прогресс 1987. 366 с.

Гейзенберг В. Картина природы у Гёте и научно-технический мир // Гейзенберг В. Шаги за горизонт. М.: Прогресс 1987. С. 306–323.

Published

2018-12-11

How to Cite

Гусева, А. Ю. (2018). Haeckel’s «existential project»: scientifi c and aesthetic knowledge. Vestnik of Saint Petersburg University. Philosophy and Conflict Studies, 29(4), 11–15. Retrieved from https://philosophyjournal.spbu.ru/article/view/3242