MEDIATION, INTERPRETATION, CREATIVITY: THE BOUNDARIES OF TRANSFORMATION OF MUSEUM SPACE

Authors

  • Антонина Александровна Никонова St. Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation

Abstract

Th e article analyzes how the terms “mediation” and “interpretation” are applied in museology and the impact of new artistic practices on exhibition activities. Th e researchers have equated museum space with exhibition, because it allows to build all forms of museum communication, becoming a mediator between museum and public. Display as a specifi c form of historical interpretation is only a model, artifi cial construct, based on certain logical rules and methods of using a kind of “signs” and “images”. Scientifi c interpretation of historical sources does not exclude creative thinking, and promotes expansion of cognitive and artistic boundaries of museum space, including holdings of a museum, which are demonstrated to a visitor. Th e author distinguishes between the terms “creation” and “creativity” in the context of contemporary museum practice.

Keywords:

museum space, mediation, exhibition, interpretation, museum object, the visitor, creative, technology, creativity, museum

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература / References

Никонова А. А. А. Ф. Котс об антиномиях музейного пространства // Вопросы музеологии. 2012. № 1 (5). С. 15.

Майстровская М. Т. Музейная экспозиция: тенденции развития // Музейная экспозиция. Тео- рия и практика. Искусство экспозиции. Новые сценарии и концепции (На пути к музею XXI века): сб. науч. трудов. М.: РИК 1997. С. 7–23.

Мастеница Е. Н. Новые тенденции в развитии музея и музейной деятельности // Собор лиц: сб. статей / под ред. М. Б. Пиотровского А. А. Никоновой. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та 2006. С. 138–145.

Ключевые понятия музеологии / сост. А. Девалье Ф. Мересс // ИКОМ. 2013. URL: http://icom.museum/fileadmin/user_upload/pdf/Key_Concepts_of_Museology/key_concepts_ru.pdf (дата обраще- ния: 21.09.2014).

Лаппо-Данилевский A. C. Методология истории: в 2 т. / сост. Р. Б. Казаков О. М. Медушевская М. Ф. Румянцева. Т. 1. М.: РОССПЭН 2010. 408 с.

Розенблюм Е. А. Время и пространство в музейной экспозиции // Музейная экспозиция. Теория и практика. Искусство экспозиции. Новые сценарии и концепции (На пути к музею XXI века): сб. науч. трудов. М.: РИК 1997. С. 110–120.

Холодная М. А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. 2-е изд. перераб. и доп. СПб.: Питер 2002. 272 с.

Серавин А. И. Исследование творчества. СПб.: Копи-Парк 2005. 206 с.

Шкловский В. Гамбургский счет: Статьи воспоминания эссе (1914–1933). М.: Советский писа- тель 1990. 554 с.

Published

2018-11-15

How to Cite

Никонова, А. А. (2018). MEDIATION, INTERPRETATION, CREATIVITY: THE BOUNDARIES OF TRANSFORMATION OF MUSEUM SPACE. Vestnik of Saint Petersburg University. Philosophy and Conflict Studies, 31(2), 73–78. Retrieved from https://philosophyjournal.spbu.ru/article/view/2823