UNDER THE SIGN OF THE SYNTHESIS. NIETZSCHE AND ROMANTIC ANTHROPOLOGY

Authors

  • Алексей Иосифович Жеребин Herzen State Pedagogical University, 52, 1 linija, Vasilyvskij ostrov, Saint-Petersburg, 199053, Russian Federation;

Abstract

Th e radicalization of the human image in the works of Nietzsche (“Die Geburt der Tragödie”, “Der Fall Wagner”, “Die fröhliche Wissenschaft ” “Esse homo”, “Der Wille zur Macht”) springs from a romantic idea of synthesis of sensory and extrasensory principles. To mark the point from which the European culture of the New Age starts its movement towards the archaic myth Nietzsche uses the metaphor “God is dead” prompted by romanticists. Following the romanticists Nietzsche appeals to the extreme forms of the human transgression and develops the dialectics of disintegration and transformation of secularized personality under the crisis of religious consciousness. Acute autointrospection, consciousness of problems of groundlessness and transitivity of the predominant spiritual situation are the main characteristics of Nietzsche’s extreme man. Th e pride of the decadent is based on his serving the unknown future, both sacrifi cial and negative. In terms of Nietzsche decadent is not merely the last man, but the last man wishing to die for the sake of the superman to come.

Keywords:

anthropology, decadence, nihilism, mystical consciousness, an aesthetic phenomenon, the tragic myth, the man-artist, transgression, theosis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература / References

Степун Ф. Немецкий романтизм и философия истории славянофилов // Степун Ф. Чаемая Россия. СПб.: Изд-во РХГИ 1999. С. 341–357.

Schlegel F. Werke in zwei Bänden. Bd I. Berlin; Weimar: Aufb au-Verlag 1980. 352 S.

Novalis. Die Christenheit oder Europa // Dichtungen und Prosa. Leipzig: Verlag Philipp Reclam 1975. S. 441–466.

Heine H. Reisebilder // Sämtliche Werke: 7 Bde. Bd 3 / hg. von E. Elster. Leipzig; Wien: Bibliographisches Institut 1890. 671 S.

Heine H. Der Salon // Sämtliche Werke: 7 Bde. Bd 4 / hg. von E. Elster. Leipzig; Wien: Bibliographisches Institut 1890. 684 S.

Ницше Ф. Рождение трагедии / сост. общ. ред. комм. вступ. ст. А. Россиуса; пер. А. В. Михай- лова. М.: AD MARGINEM 2001. 735 с.

Ницше Ф. Соч.: в 2 т. / сост. ред. автор прим. К. А. Свасьян. М.: Мысль 1990. Т. 2. 829 с.

Хайдеггер М. Слова Ницше «Бог мертв» // Хайдеггер М. Феноменология. Герменевтика. Фило- софия языка / пер. с нем. сост. и комм. А. В. Михайлова. М.: Гнозис 1993. С. 133–217.

Иванов В. И. Ницше и Дионис // Собр. соч.: в 4 т. Т. 1. Брюссель: Foyer oriental chrétien 1979. C. 715–726.

Nietzsche F. Nachgelassene Fragmente 1869–1874 // Kritische Studienausgabe in 15 Bänden (KSA) / hg. von G. Kolli M. Montinari. 2. Aufl . München; Berlin; New York: Walter de Gruyter 1987. Bd 7. 840 S.

Ницше Ф. Соч.: в 2 т. / сост. ред. автор прим. К. А. Свасьян. М.: Мысль 1990. Т. 1. 831 с.

Ницше Ф. Воля к власти. Опыт переоценки всех ценностей. М.: REEL-book 1994. 349 с.

Делёз Ж. Ницше / пер. с фр. послесл. и комм. С. Л. Фокина. СПб.: Axioma 1997. 186 с.

Лиотар Ж.-Ф. Состояние постмодерна / пер. с фр. Н. А. Шматко. СПб.: Алетейя 1998. 159 с.

Nietzsche F. Nachgelassene Fragmente 1875–1879 // Nietzsche F. Kritische Studienausgabe in 15 Bänden (KSA) / hg. von G. Kolli M. Montinari. 2. Aufl . München; Berlin; New York: Walter de Gruyter 1987. Bd 8. 624 S.

Published

2018-11-22

How to Cite

Жеребин, А. И. (2018). UNDER THE SIGN OF THE SYNTHESIS. NIETZSCHE AND ROMANTIC ANTHROPOLOGY. Vestnik of Saint Petersburg University. Philosophy and Conflict Studies, 31(1), 117–122. Retrieved from https://philosophyjournal.spbu.ru/article/view/2910