Paideia in Athens in the 4th century B. C. : ‘higher education’ between activity and contemplation

Authors

  • Ирина Николаевна Мочалова Leningrad State University. named aft er A. S. Pushkin;

Abstract

The author analyses the process of forming of ‘higher education’ in Ancient Greece and peculiarities of its functioning in Athens in the 4th century B. C. The analysis proves that by the second half of the century a specific type of intellectual activity based on striving for profound knowledge had been formed among the Ionic physicists and Pythagoreans. Knowledge is regarded as a value asserted by the key figure of a sage (σοφός, σοφιστής), whose activities combine contemplation (θεωρία) with social activity (πρᾶξις). In the 5th century B. C., the tradition was supported by the sophists, i.e. professional sages, who regarded education as a rationally organized process oriented at socially signifi cant practical results. In the 4th century Athens the choice between activity and contemplation proved to be a touch stone for creating regular educational institutions: rhetoric schools oriented at social life (βίος πολιτικός) and philosophic ones based on the ideal of contemplative life (βίος θεωρητικός). Anyway, close reading of Plato makes it evident that he was aware of the contradictory nature of the chosen ideal and argued in favour of searching for a compromise. Aristotle’s acceptance of practical life (βίος πρακτικός) as an ideal one could be treated as a sort of coming back to the ideals of sages and as a way of uniting the social and contemplative ideals.

Keywords:

ancient Greek philosophy, knowledge as value, education, a sophist, a philosopher, an ideal, contemplative life, social life, Plato, Aristotle

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература / References

Доддс Е. Р. Греки и иррациональное / пер. с англ. М. Л. Хорькова. М.; СПб.: Университетская книга 2000. 318 с.

Вернан Ж.-П. Происхождение древнегреческой мысли / пер. с фр.; общ. ред. Ф. Х. Кессиди А. П. Юшкевича. М.: Прогресс 1988. 223 с.

Геродот. История / пер. и прим. Г. А. Стратановского. М.: Ладомир 1993. 599 с.

Фрагменты ранних греческих философов. Ч. 1. От эпических теокосмогоний до возникновения атомистики. М.: Наука 1989. 575 с.

Лурье С. Я. Демокрит. Тексты. Перевод. Исследования. Л.: Наука 1979. 663 с.

Фестюжьер А.-Ж. Созерцание и созерцательная жизнь по Платону / пер. А. С. Гагонина. СПб.: Наука 2009. 497 с.

Жмудь Л. Я. Пифагор и ранние пифагорейцы. М.: Университет Дмитрия Пожарского 2012. 445 с.

Шичалин Ю. А. Статус науки в орфико-пифагорейских кругах // Философско-религиозные истоки науки / отв. ред. П. П. Гайденко. М.: Мартис 1997. С. 12–43.

Аристотель. Политика / пер. С. А. Жебелева // Аристотель. Соч.: в 4 т. Т. 4. М.: Мысль 1983.

Зайцев А. И. Культурный переворот в Древней Греции VIII–V вв. до н. э. Л.: Изд-во Ленингр. ун-та 1985. 207 с.

Аристотель. Метафизика // Аристотель. Соч.: в 4 т. Т. 1 / под ред. В. Ф. Асмуса. М.: Мысль 1976.

Guthrie W. K. C. Th e Sophists. New York: Cambridge University Prеss 1971. 345 р.

Бриссон Л. Софисты // Греческая философия: в 2 т. / под ред. М. Канто-Спербер. Т. 1. М.: Греко-латинский кабинет Ю. А. Шичалина 2006. С. 97–134.

Горгий. Похвала Елене / пер. С. Кондратьева // Ораторы Греции. М.: Худ. лит. 1985. 495 с.

Адо И. Свободные искусства и философия в античной мысли / пер. с фр. Е. Ф. Шичалиной. М.: Греко-латинский кабинет Ю. А. Шичалина 2002. 475 с.

Платон. Сочинения: в 3 т. / под общ. ред. А. Ф. Лосева В. Ф. Асмуса. М.: Мысль 1968–1972.

Диоген Лаэртский. О жизни учениях и изречениях знаменитых философов / под общ. ред. А. Ф. Ло- сева. М.: Мысль 1979.

Исаева В. И. Античная Греция в зеркале риторики: Исократ. М. 1994.

Johnson H. A note on the number of Isocrates pupils // American Journal of Philology. 1957. Vol. 78. P. 297– 300.

Johnson H. Isocrates’ method of teachings // American Journal of Philology. 1959. Vol. 80. P. 25–36.

Мочалова И. Н. «Ночное собрание»: Платон и/или Филипп Опунтский // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2010. Т. 11. Вып. 4. С. 35–39.

Аристотель. Протрептик / пер. И. Мочаловой // ΑΚΑΔΗΜΕΙΑ: Материалы и исследования по истории платонизма. Вып. 4: сб. статей / под ред. А. В. Цыба. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та 2003. С. 311–330.

Альбин. Учебник платоновской философии / пер. Ю. А. Шичалина // Платон. Диалоги / пер. с древнегреч.; сост. ред. и авт. вступ. ст. А. Ф. Лосев. М.: Мысль 1986. С. 437–475.

Published

2018-12-08

How to Cite

Мочалова, И. Н. (2018). Paideia in Athens in the 4th century B. C. : ‘higher education’ between activity and contemplation. Vestnik of Saint Petersburg University. Philosophy and Conflict Studies, 29(2), 16–25. Retrieved from https://philosophyjournal.spbu.ru/article/view/3191