Media policies and aesthetics

Authors

  • Валерий Владимирович Савчук St. Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St.Petersburg, 199034, Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu17.2018.411

Abstract

The article suggests comparative analysis of the transformation of the aesthetic approach in the era of the medial turn. How does the object of aesthetics change, what are its principles and methods? How does media-analytics affect the traditional aesthetic analysis and its subject’s theming? For this purpose, the author examines two extreme positions of the apology of aesthetics and its radical criticism. The principal feature of the media analysis stands out, to which a value-neutral judgment, formality and emotional indifference are inherent. Aesthetics, however, retain the productivity of its evaluation resource. Media has its own interests and its own approaches to pursue them. In this case the media relies on the aesthetics resource. However, the role of aesthetics in obtaining the media power is explored insufficiently. The analysis of relationship between media policies and aesthetic regime will allow to define the media’s own specific policies aimed at self-determination and self-justification, as well as the new horizons of aesthetics. Aesthetics has its own policy. An acute question is raised about the sphere that is not given to aesthetics, on which it cannot draw a network of its categories, which again indicates the irrevocability of out-of-aesthetic experience. And on the contrary, what is brought under the category of aesthetic loses its modus of relevance, turning into a normative regime of art or a legitimate page in the history of culture. The regularity is noticed, the more slender is the history of aesthetics and the clearer are its foundations and criteria of self-reflection, the stronger is the will to block its true resource. In other words, the will to history, constructed on the basis of the principles of its self-description remaining in the last century, leads to the stagnation of aesthetics.

Keywords:

media, aesthetics, policies, judgment, performance, contemporary art

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Шустерман Р. Прагматическая эстетика. Живая красота, переосмысление искусства / пер. с англ. М. Кукарцевой, Н. Соколовой, В. Волкова. М.: Канон+РООИ «Реабилитация», 2012. 408 с.

Figal G. Erscheinungsdinge. Ästhetik als Phönomenologie. Tübingen: Mohr Siebeck, 2010. S. 304.

Страхов Н. Н. Литературная критика. М.: Современник, 1984. 431 c.

Декарт Р. Сочинения. Т. 1. М.: Мысль, 1989. 654 с.

Шиллер Ф. О грации и достоинстве // Шиллер Ф. Собр. соч.: в 7 т. Т. 6. М.: Художественная литература, 1957. 584 с.

Плотин VI 7, 33, 30 // Адо П. Плотин, или Простота взгляда. М.: Греко-латинский кабинет Ю. А. Шичалина, 1991. 142 с.

Буррио Н. Реляционная эстетика. Постпродукция. М.: Ад Маргинем Пресс, 2016. 216 с.

Юнгер Э. О боли / пер. с нем. Г. Хайдаровой // Ступени. Петербургский альманах. 2000, No 1 (11). С. 23–49.

Фостер Х., Краусс Р., Буа И.-А., Бухло Б. Х. Д., Джослит Д. Искусство с 1900 года: модернизм, антимодернизм, постмодернизм / пер. с англ. под ред. А. Фоменко, А. Шестакова. М.: Ад Маргинем, 2015. 816 с.

Faulstich W. Die Kultur der Pornografie. Kleine Einführung in Geschichte, Medien, Ästhetik, Markt und Bedeutung. Bardowick: Wissenschaftler-Verlag. 1994. S. 301.

Faulstich W. Hardcore-Pornofilme. Geschichte, Typologie, Ästhetik und Bedeutung // Unser Jahrhundert in Film und Fernsehen. Beiträge zu zeitgeschichtlichen Film- und Fernsehdokumenten / Hrsg. K. Friedrich Reimers. München, 1995. S. 231–248.

Жижек С. «Порнография лишилась всего своего обаяния»: интервью. URL: http://doxajournal.ru/texts/zizek2 (дата обращения: 24.01.2018).

Как «простой парнишка с Нарвской» получил 4 порно-«Оскара» в США. URL: http://www.fontanka.ru/2018/01/29/143/) (дата обращения: 31.01.2018).

Достоевский Ф. М. Полн. собр. соч.: в 30 т. Т. VII. Л.: Наука, 1973. 211 с.

Фостер Х. Хвала актуальности // Художественный журнал. 2017. No 103. С. 81–91.

Шиллер Ф. Письма об эстетическом воспитании человека // Шиллер Ф. Собр. соч.: в 7 т. Т. 6. М.: Художественная литература, 1957. С. 251–358.

Мюнкер С. После медиального поворота. Семь тезисов о медиафилософии // Медиареальность: концепты и культурные практики: учебное пособие. СПб.: Фонд развития конфликтологии, 2017. С. 142–149.

References

Shusterman, R. (2012), Pragmaticheskaia estetika. Zhivaia krasota, pereosmyslenie iskusstva [Pragmatist Aesthetics: Living Beauty, Rethinking Art], trans. by M. Kukartseva, N. Sokolova, V. Volkov, Kanon+ ROOI “Reabilitatsiia” Publ., Moscow, Russia, pp. 292–340.

Figal, G. (2010), Erscheinungsdinge. Ästhetik als Phönomenologie, Mohr Siebeck, Tübingen, Germany.

Strahov, N. N. (1984), Literaturnaia kritika [Literary criticism], Sovremennik Publ., Moscow, Russia.

Descartes, R. (1989), Sochineniia [Writings], vol. 1, Mysl’, Moscow, Russia.

Schiller, F. (1957), “About grace and dignity”, in Schiller, F. Sobraniie sochinenii [Collected works], in 7 vols., vol. 6, Khudozhestvennaia literatura Publ., Moscow, Russia.

“Plotin, VI 7, 33, 30” (1991), in Ado, P. Plotin ili Prostota vzglyada [Plotin or Simplicity of view], Greko-latinskii kabinet Iu. A. Shichalina, Moscow, Russia.

Bourriaud, N. (2016), Reliatsionnaia estetika. Postproduktsiia [Relational aesthetics. Postproduction], Ad Marginem Publ., Moscow, Russia.

Jünger, E. (2000), “About pain”, trans. by G. Hajdarova, Stupeni. Peterburgskii al’manakh, no. 1 (11), pp. 23–49.

Foster, H., Krauss, R., Bois, Y.-A., Buchloh, B. H. D. and Joselit, D. (2015), Iskusstvo s 1900 goda: modernizm, antimodernizm, postmodernizm [Art since 1900: modernism, antimodernism, postmodernism], trans. from eng., ed. by A. Fomenko, A. Shestakova, Ad Marginem Publ., Moscow, Russia.

Faulstich, W. (1994), Die Kultur der Pornografie. Kleine Einführung in Geschichte, Medien, Ästhetik, Markt und Bedeutung, Wissenschaftler-Verlag, Bardowick, Germany.

Faulstich, W. (1995), “Hardcore-Pornofilme. Geschichte, Typologie, Ästhetik und Bedeutung”, in Unser Jahrhundert in Film und Fernsehen. Beiträge zu zeitgeschichtlichen Film- und Fernsehdokumenten, Hrsg. K. Friedrich Reimers, Ölschläger, München, Germany, pp. 231–248.

Žižek, S. “Pornografiia lishilas’ vsego svoego obaianiia”. Interv’iu [“Pornography has lost all its charm”. Interview], available at: http://doxajournal.ru/texts/zizek2 (Accessed 24 January 2018).

Kak «prostoi parnishka s Narvskoi» poluchil 4 porno-«Oskara» v SShA [As “a simple guy with Narva” has received 4 porn “Oscar” in USA], available at: http://www.fontanka.ru/2018/01/29/143/ ) (Accessed 31 January 2018).

Dostoyevskii, F. M. (1973), Polnoe sobranie sochinenii [Complete works], in 30 vols., vol. 7, Nauka, Moscow, Russia.

Foster, H. (2017), “Praise for relevance”, Khudozhestvennyi zhurnal, no. 103, pp. 81–91.

Schiller, F. (1957) “Letters about the aesthetic education of man” in Schiller, F. Sobraniie sochinenii [Collected works], in 7 vols., vol. 6, Khudozhestvennaia literatura Publ., Moscow, Russia, pp. 251–358.

Münker, S. (2017), “After the medial turn. Seven theses about media philosophy”,

Mediareal’nost’: koncepty i kul’turnye praktiki [Media reality: concerts and cultural practices], textbook. Fond razvitiia konfliktologii, St. Petersburg, Russia.

Published

2019-01-15

How to Cite

Савчук, В. В. (2019). Media policies and aesthetics. Vestnik of Saint Petersburg University. Philosophy and Conflict Studies, 34(4), 585–596. https://doi.org/10.21638/spbu17.2018.411