Anility and time. Beyond the self-realisation

Authors

  • Sergei A. Lishaev Samara National Research University

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu17.2020.205

Abstract

The philosophy of age is mostly an inquiry into the temporal parameters of human existence. The aim of this article is to review the senile temporality as qualitatively different in time production (chronopoesy) from the temporality of youth and maturity. To achieve this I have considered different types of senile chronopoesy, especially its most radical version (eschatologic time), which correlates with chronoaesthetics of the decrepit and Christian Messianic time. As a result, I managed to identify the main conditions of transformation of time production while aging. I considered the problem, using comparative analysis, in the perspective of the methodological horizon of hermeneutics phenomenology (analytics of Dasein). The results of the study can be reduced to several points. The reduction of ‘age’ and ‘inner age’ future that requires an answer from Dasein determines a shift in the human temporality and configures the particular senile temporality. Changes are the most significant if man accepts his life as meaningfully completed, and the will to Other (that is good on its own) replaces the will for particular achievements (i. e., self-realisation). Goal-setting and the production of over situational temporality persist in eschatologic senility, while ‘heroic’, ‘finishing’ and petty senilities have no big goals and only situational temporality, uncompensated by the verticalization of temporality (by the orientation to the Other). The period between the substantial and physical eschatons is kindred to the time or the aesthesis of the decrepit and the Messianic time of Christian historiosophy as they all are forms of the present (end time). End time is an intransitive present, free from the past and future, correlated with the Other (that is timeless). Once started, it never ends and never become past until the end of the life.

Keywords:

anility, time, self-realisation, eschaton, eschatologic time, the decrepit, messianic time, intransitive present, marginality

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

1. Секацкий, А. К. (2012), Неспешность: онтологические и теологические аспекты, EINAI: Проблемы философии и теологии, т. 1, № ½, с. 21–34.

2. Пигров, К. С., Секацкий, А. К. (2017), Бытие и возраст. Монография в диалогах, СПб.: Алетейя.

3. Красиков, В. И. (2002), Синдром существования, Томск: Наука, Сибирское отделение.

4. Красиков, В. И. (2007), Конструирование онтологий. Эфемериды, М.: Водолей.

5. Хюбнер, Б. (2006), Смысл в бес-СМЫСЛЕННОЕ время: метафизические расчеты, просчеты и сведение счетов, пер. с нем. Демидов, А. Б., Минск: Экономпресс.

6. Лишаев, С. А. (2010), Старое и ветхое: Опыт философского истолкования, СПб.: Алетейя.

7. Лишаев, С. А. (2017), К типологии старческого этоса, Вестник Самарской гуманитарной академии. Сер. Философия. Филология, № 2 (22), с. 13–23.

8. Корецкая, М. А. (2016), Признание и негативность: полемика вокруг диалектики господина и раба, Вестник РХГА, т. 17, вып. 3, с. 115–126.

9. Отто, Р. (2008), Священное. Об иррациональном в идее божественного и его соотношении с рациональным, пер. с нем. Руткевич, А. М., СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та.

10. Хайдеггер, М. (1993), Время и бытие: статьи и выступления, пер. с нем. Бибихин, В. В., М.: Республика.

11. Евлампиев, И. И. и Куприянов В. А. (2019), Телеология в классической и неклассической философии, СПб.: РХГА.

12. Пигалев, С. А. (2014), Идея «конца истории» в контексте идеологии глобализации, Вестник Волгоградского государственного университета. Сер. 7: Философия. Социология и социальные технологии, № 1 (21), с. 82–86.

13. Фукуяма, Ф. (2004), Конец истории и последний человек: монография, пер. с англ. Левин, М. Б., М.: АСТ, Ермак.

14. Лобье, П. де. (2004), Эсхатология, пер. с фр. Зубков, Н., М.: Астрель, АСТ.

15. Гранин, Р. С. (2013), К вопросу о происхождении термина «эсхатология» и его интерпретации в концепциях библейской герменевтики ХХ столетия, Вестник Московского университета. Сер. 7: Философия, № 2, с. 83–91.

16. Якимова, Е. Г. (2011), К вопросу об эволюции метафизики эсхатологии, Научные ведомости БелГУ. Сер. Философия. Социология. Право, № 8 (103), с. 272–282.

17. Агамбен, Д. (2018), Оставшееся время: Комментарий к Посланию к Римлянам, пер. с итал. Ермаков, С., М.: Новое литературное обозрение.

18. Федчук, Д. А. (2016), Вопрос о времени: об онтологической первичности настоящего перед прошлым и будущим, Вестник С.-Петербургского университета. Сер. 17: Философия. Конфликтология. Культурология. Религиоведение, т. 32, вып. 3, с. 73–82.

19. Григорьева, Т. П. (1979), Японская художественная традиция, М.: Наука.

20. Петрова, Л. А. (2016), Концептуализация счастья и радости в русской религиозной философии XIX — первой половины XX в., Вестник С.-Петербургского университета. Сер. 17: Философия. Конфликтология. Культурология. Религиоведение, т. 32, вып. 1, с. 143–150.

References

1. Sekatskii, A. K. (2012), Slowness: ontological and teological aspects, EINAI: Problemy filosofii i teologii, vol. 1, no. 1/2, pp. 21–34. (In Russian)

2. Pigrov, K. S. and Sekatskii, A. K. (2017), Being and age. Monograph in dialogue, St. Petersburg: Aleteiia Publ. (In Russian)

3. Krasikov, V. I. (2002), A syndrome of existence, Tomsk: Nauka, Sibirskoe otdelenie Publ. (In Russian)

4. Krasikov, V. I. (2007) Designing ontoloy. Ephimeris, Moscow: Vodolei Publ. (In Russian)

5. Hübner, B. (2006) Sinn in SINN-loser Zeit: metafysische Verrechnungen — eine Abrechnung, transl. by Demidov, A. B., Minsk: Ekonompress Publ. (In Russian)

6. Lishaev, S. A. (2010), Old and decrepit: An Experience of Philosophical Interpretation, St. Petersburg: Aleteiia Publ. (In Russian)

7. Lishaev, S. A. (2017), On the typology of the ethos of the old, Vestnik Samarskoi gumanitarnoi akademii. Ser. Filosofiia. Filologiia, vol. 2 (22), pp. 13–23. (In Russian)

8. Koretskaya, M. A. (2016), Recognition and negativity: the controversy surrounding the master-slave dialectic, Vestnik russkoi khristianskoi gumanitarnoi akademii, vol. 17, is. 3, pp. 115–126. (In Russian)

9. Otto, R. (2008), Das Heilige. Über Irrationale in der Idee des Göttlichen und sein Verhältnis zum Rationalen, transl. by Rutkevich, A. M., St. Petersburg: Izdatel’stvo Sankt-Peterburgskogo universiteta Publ. (In Russian)

10. Heidegger, M. (1993), Time and being: Articles and speeches, transl. from German by Bibikhin, V. V., Moscow: Respublika Publ. (In Russian)

11. Evlampiev, I. I. and Kupriianov, V. A. (2019), Teleology in classical and non-classical philosophy, St. Petersburg: RKhGA Publ. (In Russian)

12. Pigalev, S. A. (2014), The idea of the “end of history” in the ideological context of globalization, Vestnik Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta. Ser. 7: Filosofiia. Sotsiologiia i sotsial’nye tekhnologii, no. 1 (21), pp. 82–86. (In Russian)

13. Fukuyama, F. (2004), The End of History and the Last Man, transl. from Eng. by Levina, M. B., Moscow: AST Publ., Ermak Publ. (In Russian)

14. Laubier, P. de. (2004), L’eschatologie, transl. from French by Zubkova, N., Moscow: AST Publ. (In Russian)

15. Granin, R. S. (2013), To the question of the origin of the term “eschatology” and its interpretation in concepts of the biblical hermeneutics of XX century, Vestnik Moskovskogo universiteta. Ser. 7: Filosofiia, no. 2. pp. 83–91. (In Russian)

16. Yakimova, Y. G. (2011), On the evolution of eschatological metathysics, Nauchnye vedomosti BelGU. Ser. Filosofiia. Sotsiologiia. Pravo, no. 8 (103), pp. 272–282. (In Russian)

Published

2020-06-30

How to Cite

Lishaev, S. A. (2020). Anility and time. Beyond the self-realisation. Vestnik of Saint Petersburg University. Philosophy and Conflict Studies, 36(2), 264–278. https://doi.org/10.21638/spbu17.2020.205