“The rectifying rites of the Heart of Heaven” ( Tian xin zheng fa ): It’s history, content and place in 10 th –13 th century’s Daoism

Authors

  • Ирина Витальевна Белая
  • Александр Дмитриевич Зельницкий St. Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St.Petersburg, 199034, Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu17.2018.413

Abstract

The article is deals with the history and specific features of the school of the “Heart of Heaven” (Tianxin pai 天心派) – religious Daoist tradition of the 10th century. The main reason for its popularity was the specialization of the exorcist rituals. The teaching of “Tianxing pai” became an integral part of the later Daoist movements.

The goal of the study is to give a holistic view of the “Tianxin pai”. With the content and contextual analysis to consider the history of this teaching and to assess the role of Tan Zixiao in its creation; to distinguish its doctrine in the religious and philosophical representations; consider the content of the therapeutic ritual Tianxin zhengfa  天心正法 and structure its algorithm.

As a result of the research it was established that the personality of Tan Zixiao as the founder of the tradition is semi-legendary. The popularity of this school was ensured by the belief that its rituals can protect the country. Its followers believed in the healing power of the Sun, the Moon and the Big Dipper and the opportunity to seek help in fighting demons to the Tianpeng, Heisha and Xuanwu through special rituals. The algorithm of healing rituals of “Tianxin” fully corresponded to the paradigm of Daoist “ritual bureaucracy”.  In addition to the therapeutic component, the rituals of the “Tianxin pai” had a similar traditional Daoist soteriological content, which enabled to gain them popularity at the court and the Daoist schools of subsequent eras.

Keywords:

China, Daoism, School of the Heart of Heaven,, Rectifying Rites of the Heart of Heaven, Tianxin zhengfa

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Филонов С. В. Золотые книги и нефритовые письмена: даосские письменные памятники III–VI вв. СПб.: Петербургское Востоковедение, 2011. 656 с.

Филонов С. В. Концепт «искупления вины» и его категориальный тезаурус в ранних даосских религиозных сочинениях // JINSHU.AMURSU.RU: Золотые книги и нефритовые письмена: персональные страницы Сергея Филонова. 2015. URL: https://jinshu.amursu.ru/images/pdf/SF_2015_02.pdf (дата обращения: 07.11.2017).

Skar L. Ritual Movement, Deity Cults, and the Transformation of Daoism in Song and Yuan Times // Daoism Handbook: in 2 vols. / ed. by Kohn L. Boston; Leiden: Brill, 2004. Vol. I. P. 413–465.

Matsumoto Kôichi. Daoism and Popular Religion in the Song // Modern Chinese Religion: in 2 vols. Song—Liao—Jin—Yuan (960–1368 AD) / ed. by Lagerwey J., Marsone P. Leiden; Boston: Brill, 2015. Vol. I. P. 285–327.

Филонов С. В. Введение в даологию: учебное пособие. Благовещенск: Изд-во АмГУ, 2010. 184 с.

Andersen P. Heisha // The Encyclopedia of Taoism: in 2 vols. / ed. by Pregadio F. London; New York: Routledge, 2008. Vol. I. P. 478–479.

Yamada Toshiaki . Tianpeng zhou // The Encyclopedia of Taoism: in 2 vols. / ed. by Pregadio F. London; New York: Routledge, 2008. Vol. II. P. 979.

Юань Мяо-цзун 元妙宗. Тайное и наиважнейшее из наиболее подлинного, [полученного] от Высочайшего, для помощи стране и спасения людей (Тай шан чжу го цзю минь цзун чжэнь би яо 太上助國救民總真秘要) // Китайский Даосский канон (Чжун хуа Дао цзан 中华道藏): в 48 т. Пекин: Хуася чубаньшэ. 北京: 华夏出版社,2004. Т. 30. С. 313–386.

Дэн Ю-гун 登有功. Правильный ритуал Сердца Небес [по традиции учения] Высшей чистоты (Шанцин тянь синь чжэн фа 上清天心正法) // Китайский Даосский канон (Чжун хуа Дао цзан 中华道藏): в 48 т. Пекин: Хуася чубаньшэ. 北京: 华夏出版社, 2004. Т. 30. С. 245–281.

Правильный ритуал Сердца Небес [владыки] Северного предела [по традиции учения] Высшей чистоты (Шанцин бэй цзи тянь синь чжэн фа 上清北極天心正法) // Китайский Даосский канон (Чжун хуа Дао цзан 中华道藏): в 48 т. Пекин: Хуася чубаньшэ. 北京: 华夏出版社,2004. Т. 30. С. 282–294.

Жао Дун-тянь 饒洞天. Свод законов для демонов, начертанный небесными письменами на костном мозге [по традиции учения] Высшей чистоты (Шанцин гу суй лин вэнь гуй люй 上清骨髓靈文鬼律) // Китайский Даосский канон (Чжун хуа Дао цзан 中华道藏): в 48 т. Пекин: Хуася чубаньшэ. 北京: 华夏出版社, 2004. Т. 30. С. 295–307.

Лу Ши-Чжун 路時中. Великий ритуал из Нефритового зала Трех Небес [переданный] Сокровенным Изначальным из Беспредельно-высокого (У-шан сюань юань сань тянь юй тан да фа 无上玄元三天玉堂大法) // Китайский Даосский канон (Чжун хуа Дао цзан 中华道藏): в 48 т. Пекин: Хуася чубаньшэ. 北京:华夏出版社, 2004. Т. 30. С. 387–506.

Davis E. Society and the Supernatural in Song China. Honolulu: University of Hawai’i Press, 2001. 356 p.

Филонов С. В. Ранний даосизм: поиск методологической целостности // Религиоведение. 2009. No 3. C. 56–69.

Лю Чу-сюань 劉處玄. Собрание поэтических произведений «Радость Небожителей-сяней» (Сянь лэ цзи 仙樂集) // Китайский Даосский канон (Чжун хуа Дао цзан 中华道藏): в 48 т. Пекин: Хуася чубаньшэ. 北京: 华夏出版社, 2004. Т. 26. С. 559–591.

Eskildsen S. The Teachings and Practices of the Early Quanzhen Taoist Masters. SUNY press, 2004. 274 p.

Ли Шоу-цзу 李守祖. Записи о монастыре, где почитают Совершенных (Чунчжэньгуань цзи 崇真觀記) // Ван Цзун-юй 王宗昱 (сост.). Новое издание надписей на каменных стелах школы Цюаньчжэнь эпох Цзинь и Юань (Цзинь Юань Цюаньчжэнь цзяо ши кэ синь бянь 金元全真教石刻新编). Пекин: Пекин дасюэ чубаньшэ 北京:北京大学出版社. 2005. С. 100.

References

. Filonov, S. V. (2011), Zolotye knigi i nefritovye pis’mena: daosskie pis’mennye pamiatniki III–VI vv. [Golden Scriptures and Jade Script: Taoist Written Sources of the 3rd–6th Centuries], St. Petersburg Centre for Oriental Studies Publishers, St. Petersburg, Russia.

Filonov, S. V. (2015), “Concept of Penance and its Terminological Thesaurus in Early Taoist Scriptures”, available at: https://jinshu.amursu.ru/images/pdf/SF_2015_02.pdf (Accessed 7 November 2017).

Skar L. (2004), “Ritual Movement, Deity Cults, and the Transformation of Daoism in Song and Yuan Times”, in Kohn, L. (ed.), Daoism Handbook, in 2 vols., vol. I, Brill, Boston–Leiden, Holland–USA, pp. 413–465.

Matsumoto Kôichi (2015), “Daoism and Popular Religion in the Song”, in John Lagerwey & Pierre Marsone (ed.), Modern Chinese Religion, in 2 vols., vol. I, Song—Liao—Jin—Yuan (960–1368 AD), Brill, Boston–Leiden, Holland–USA, pp. 285–327.

Filonov, S. V. (2010), Vvedenie v daologiiu [Introduction to Daoist Studies], textbook, Amur State University Press, Blagoveshchensk, Russia.

Andersen, P. (2008), “Heisha” in Pregadio, F. (ed.), The Encyclopedia of Taoism, in 2 vols., vol. I, Routledge, London–New York, UK–USA, pp. 478–479.

Yamada Toshiaki (2008), “Tianpeng zhou” in Pregadio, F. (ed.), The Encyclopedia of Taoism, in 2 vols., vol. II, Rutledge, London—New York, UK–USA, p. 979.

Yuan Miao-zong (2004), “Tai shang zhu guo jiu min zong zhen bi yao” [Secret Essentials of the Totality of the Perfected for Assisting the State and Saving the People, in the Most High Tradition], in Zhonghua dao zang (China Daoist Canon), in 48 vols., vol. 30, Huaxia chubanshe, Beijing, China, pp. 313–386.

Deng You-gong (2004), “Shangqing tian xin zheng fa” [Rectifying Rites of the Heart of Heaven, in the Supreme Purity Tradition], in Zhonghua dao zang [China Daoist Canon], in 48 vols., vol. 30, Huaxia chubanshe, Beijing, China, pp. 245–281.

“Snagqing bei ji tian xin zheng fa” [Rectifying Rites of the Heart of Heaven of the Northern Pole, in the Supreme Purity Tradition], (2004), in Zhonghua dao zang [China Daoist Canon], in 48 vols., vol. 30, Huaxia chubanshe, Beijing, China, pp. 282–294.

Rao Dong-tian (2004), “Shangqing gu sui ling wen gui lü” [Demon-code of the Numinous Writ of Bone-Marrow, in the Supreme Purity Tradition], in Zhonghua dao zang [China Daoist Canon], in 48 vols., vol. 30, Huaxia chubanshe, Beijing, China, pp. 295–307.

Lu Shi-zhong (2004), “Wu shang xuan yuan san tian yu tang da fa” [Great Method of the Jade Hall of the Three Heavens, of the Supreme Mysterious Origin], in Zhonghua dao zang [China Daoist Canon], in 48 vols., vol. 30, Huaxia chubanshe, Beijing, China, pp. 387–506.

Davis, E. (2001), Society and the Supernatural in Song China, University of Hawai’i Press, Honolulu, USA.

Filonov, S. V. (2009), “Early Taoism: Looking for Methodological Integrity”, Religiovedenie, no. 3, pp. 56–69.

Liu Chu-xuan (2004), “Xian le ji” [Anthology on Immortal Bliss], in Zhonghua dao zang [China Daoist Canon], in 48 vols., vol. 26, Huaxia chubanshe, Beijing, China, pp. 559–591.

Eskildsen, S. (2004), The Teachings and Practices of the Early Quanzhen Taoist Masters, SUNY press, New York, USA.

Li Shou-zu (2005), “Chongzhenguan ij” [Records about the Monastery Where the Perfect are Honored], in Wang Zong-yu (ed.). Jin Yuan Quanzhen jiao shike xinbian [New Edition of the Records on the Stone Steles of Quanzhen school of the Jin and Yuan Dynasties], Beijing daxue chubanshe, Beijing, China, p. 100.

Published

2019-01-15

How to Cite

Белая, И. В., & Зельницкий, А. Д. (2019). “The rectifying rites of the Heart of Heaven” ( Tian xin zheng fa ): It’s history, content and place in 10 th –13 th century’s Daoism. Vestnik of Saint Petersburg University. Philosophy and Conflict Studies, 34(4), 611–623. https://doi.org/10.21638/spbu17.2018.413