‘HAVING CONSUMED TOO MUCH BIBLE’: CONCERNING THE IDENTITY OF THE RUSSIAN JUDAIZERS OF THE XIXTH — EARLY XXTH CENTURY

Authors

  • Татьяна Игоревна Хижая Vladimir State University, 87, ul. Gorkogo, Vladimir, 600000, Russian Federation;

Abstract

Th e article attempts to analyze some aspects of the Russian Judaizers’ self-representation from the nineteenth to the early twentieth century. During the period under review the identity of the followers of ‘Mosaic Law’ was being constructed on the basis of the Old Testament. Th e religious constituent was dominating in both negative and positive identities of the Subbotniks. Th e Judaizers called themselves ‘Jews’ (biblically), ‘the congregation of the Lord’, ‘newcomers to Israel’, ‘Abraham’s off spring’, ‘the ten tribes of Israel’ and so forth. Th e negative identity of the followers of ‘Mosaic Law’ was being realized by means of correlation with contemporary Jews and Orthodox Christians. Th e attitude to Jews varied from hostile distancing to full identifi cation in diff erent sectarian communities. Contrasting themselves to the Orthodox Christians the Judaizers used such concepts as ‘captivity’, ‘gentiles’, correlating surrounding reality with biblical eschatology, toponymics and ethnonymics. At the same time Christian notions and ideas were implicitly represented in the self-consciousness of some of the Subbotniks. Refs 20.

Keywords:

the Russian Judaizers, positive identity, negative identity, Mosaic Law, ‘newcomers to Israel’

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература / References

Майнов В. Странная секта // Сборник «Неделя». Русские общественные вопросы. СПб.: Гайдебуров и Конради 1872. С. 230–253.

Российский государственный исторический архив (далее — РГИА). Ф. 1284. Оп. 195. Д. 23.

РГИА. Ф. 1281. Оп. 1. Д. 67.

РГИА. Ф. 797. Оп. 2. Д. 5492.

Максимов С. За Кавказом (из дорожных заметок) // Отечественные записки. 1867. № 5. С. 333–353.

К. П. Обряд совершения брака у субботников их моления при погребении умершего и «молебен за Царя и отечество» // Киевские епархиальные ведомости. 1881. № 12. С. 11–14.

Попов К. На молитвенных собраниях у субботников // Странник. 1877. Т. 2. С. 183–211.

Г. В. К истории молоканской (жидовствующей) секты в Астраханской губернии // Астраханские епархиальные ведомости. 1889. № 4. С. 157–171.

Ювачёв И. П. Закавказские сектанты // Исторический вестник. 1904. Январь. С. 167–179.

Костомаров Н. И. Воспоминание о молоканах // Отечественные записки. 1869. № 3. С. 57–78.

Тифлов М. Современное движение между субботниками // Астраханские епархиальные ведомости. 1892. № 21. С. 650–661.

РГИА. Ф. 797. Оп. 2. Д. 8876.

РГИА. Ф. 1284. Оп. 195. Д. 2.

По закоулкам г. Царёва // Астраханские епархиальные ведомости. 1889. № 3. С. 123–136.

Геры и субботники Кубани в описании анонимного ростовского сиониста (осень 1917 г.). Пу- бликация А. Симоновой // Вестник еврейского университета в Москве. 1998. № 1. С. 193–203.

Бондарь С. Д. Секты хлыстов шалопутов духовных христиан старый и новый Израиль и суб- ботников и иудействующих. Пг.: Тип. В. Д. Смирнова 1916. 144 с.

Отчет Астраханского Кирилло-Мефодиевского Общества за 1888 год // Астраханские епархи- альные ведомости. 1889. № 20–23. С. 116–201.

Рабинович В. Ю. Положение зиминских субботников в обществе: постановка проблемы // Рос- сия и Восток: взгляд из Сибири. Материалы и тезисы докладов к XI междунар. науч.-практ. конф.: в 2 т. Иркутск: Изд-во Иркут. ун-та 1998. Т. 1. С. 232–235.

Астырев Н. Субботники в России и Сибири // Северный вестник. 1891. № 6. С. 34–70.

Тифлов М. Из записок и дневников. О переселении сектантов жидовствующих в Палести- ну // Миссионерское обозрение. 1904. № 5. C. 530–537.

Published

2018-11-29

How to Cite

Хижая, Т. И. (2018). ‘HAVING CONSUMED TOO MUCH BIBLE’: CONCERNING THE IDENTITY OF THE RUSSIAN JUDAIZERS OF THE XIXTH — EARLY XXTH CENTURY. Vestnik of Saint Petersburg University. Philosophy and Conflict Studies, 30(4), 150–156. Retrieved from https://philosophyjournal.spbu.ru/article/view/3027