Confl ictological Monitoring of Educational Activities

Authors

  • Даур Арнольдович Абгаджава St. Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation
  • Анна Георгиевна Пинкевич St. Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation

Abstract

The article deals with the possibilities of confl ictological monitoring of the educational activities in higher education institutions. It sets out the reasons and types of conflicts faced by modern educational institutions in the implementation of educational activities. Besides the confl icts involving subjects of such activities, it describes the conflicts that arise during creating the conditions to implement the educational process, for example, providing the accommodation, catering, and etc. Authors describe the essence of the monitoring and pinpoints the need to build a comprehensive program on conflict management in the organization. The paper describes the principles of monitoring necessary to obtain the relevant information. Among these maybe mentioned the use of quantitative and qualitative research methods, involvement of a group of professionals. In addition, authors describe main characteristics of monitoring: data collection methods, parameters, sampling, questioning tools, time for collecting the primary information. Separately, it emphasizes the need to introduce revised studies that will provide information on the dynamics of educational activities development. Analyzing the complexity of conflictological monitoring, authors examine the concept and types of conflict management. Also, the article deals with confl ict management technology, with special attention being paid to facilitative seminars, conflictological counseling, negotiation and mediation.

Keywords:

Conflict, monitoring, educational activities, applied studies, conflict management, high education, negotiation, mediation

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература / References

Козер Л. Функции социального конфликта / пер. с англ. О. А. Назаровой. М.: Идея-Пресс; Дом интеллектуальной книги 2000. 208 с.

Пинкевич А. Г. Виды вопросов в прикладном конфликтологическом исследовании // Конфликтология для XXI века: наука — образование — практика: материалы Санкт-Петербургского международного конгресса конфликтологов: в 2 т. Т. 2. СПб.: Изд-во С.-Петербургского ун-та 2009. С. 140–155.

Емельянов С. М. Практикум по конфликтологии. СПб.: Питер 2001. 400 с.

Дмитриев А. В. Конфликтология: учеб. пособие. М.: Альфа-М 2003. 336 с.

Конфликты в современной России (проблемы анализа и урегулирования) / под ред. Е. И. Степанова. М.: Эдиториал УРСС 1999. 344 с.

Абгаджава Д. А. Проблемы легитимизации и институционализации конфликтов в современной России // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер. 6. 2008. Вып. 4. С. 64–70.

Иванова Е. Н. Конфликтологическое консультирование. СПб.: Изд-во СПбГУ 2010. 123 с.

Петрова Н. В. Переговоры и технологии урегулирования конфликтов и поддержание мира // Конфликтология для XXI века: наука — образование — практика: материалы Санкт- Петербургского международного конгресса конфликтологов: в 2 т. Т. 2. СПб.: Изд-во С.-Петербургского ун-та 2009. С. 131–139.

Андреева О. И. Карпенко А. Д. Сатикова С. В. Интегративные переговоры в курсе обучения специалистов в области переговорного процесса: учеб. пособие. СПб.: Роза мира 2007. 108 с.

Published

2018-12-12

How to Cite

Абгаджава, Д. А., & Пинкевич, А. Г. (2018). Confl ictological Monitoring of Educational Activities. Vestnik of Saint Petersburg University. Philosophy and Conflict Studies, 29(4), 58–66. Retrieved from https://philosophyjournal.spbu.ru/article/view/3248

Most read articles by the same author(s)