Enlightenment or Education? Ideological Trends in Russian theology in the beginning of the 19th century

Authors

  • Александр Иосифович Бродский St. Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation

Abstract

The article approaches the dispute between supporters of mysticism and supporters of scholasticism in Russian theology in the beginning of the 19th century. During this epoch the ancient opposition between mysticism and scholasticism got new aspects of interpretation. Moral education was approached by the supporters of scholasticism as a paradigm of the Enlightenment, while the supporters of mysticism argued in favour of a paradigm of romanticism. The central notion of doctrines of mysticism is the notion of “Education” (Formation, Bildung,) which was originally developed in the medieval mysticism and meant cultivation of the Image of the God in a soul of a person. During the Romantic Era the notion of “Education” (Formation) began to be used to designate the progress of natural inclinations and abilities of a person and was opposed to the concept of the “enlightenment” which designated training of the “natural man” who is not predisposed to anything in advance. The author of the article is convinced that opposition of the Enlightenment and Education is of current interest today.

Keywords:

mysticism, scholasticism, theology, Enlightenment, education, formation

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература / References

Жирмунский В. И. Немецкий романтизм и современная мистика. СПб.: Новое Время 1912. 207 с.

Чистович И. А Очерки из истории русского мистицизма в царствовании Александра I // Русская старина. 1894. Июль. С. 118–130.

Тургенев А. И. Политическая проза. М.: Советская Россия 1989. 368 с.

Гадамер Х.-Г. Истина и метод. Основы философской герменевтики. М.: Прогресс 1988. 704 с.

Флоровский Г. Пути русского богословия. Paris: YMCA-PRESS 1988. 599 с.

Платон архиепископ Московский и Калужский. В день Преподобного Сергия // Платон архиепископ Московский и Калужский. Поучительные слова: в 4 т. Т. 4. М.: Б. и. 1780. С. 112–118.

Барсов Н. Несколько слов об архиепископе Иннокентии Херсонском // Христианское чтение. 1884. № I. С. 494–499.

Иннокентий архиепископ Херсонский и Таврический. Слово на страсти Господни // Иннокентий архиепископ Херсонский и Таврический. Соч.: в 12 т. Т. 9. М.: Б. и. 1901. С. 206–208.

Сочинения Филарета митрополита Московского и Коломенского: Слова и речи: в 5 т. М.: Б. и. 1873–1885.

Тареев М. М. Митрополит Филарет как богослов // Филарет митрополит Московский: сб. ст. Сергиев Посад: Б. и. 1918. С. 78–87.

Боссюэт епископ Мосский. Надгробные слова. СПб: Б. и. 1822. 398 с.

Иннокентий епископ Пензенский и Саратовский. Христианское нравоучение или богословие деятельное подлежательное // Иннокентий епископ Пензенский и Саратовский. Соч.: в 3 ч. Ч. 1. СПб.: Б. и. 1845. С. 1–78.

Кочетов И. Черты деятельного учения веры или краткое учение о христианской нравственности изложенное в духе православной греко-российской церкви. 2-е изд. СПб.: Б. и. 1825. 283 с.

Станевич Е. Беседа над гробом младенца о бессмертии души. 2-е изд. СПб.: Б. и. 1824. 317 с.

Фромм Э. Психоанализ и этика. М: Республика 1993. 415 с.

Published

2018-12-10

How to Cite

Бродский, А. И. (2018). Enlightenment or Education? Ideological Trends in Russian theology in the beginning of the 19th century. Vestnik of Saint Petersburg University. Philosophy and Conflict Studies, 29(2), 106–111. Retrieved from https://philosophyjournal.spbu.ru/article/view/3223